Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 3 человека

"Сталовы этыкет дашкольнікаў - стварэнне ўмоў для азнаямлення дашкольнікаў з правіламі сервіроўкі стала, культуры і паводзін падчас ежы"

Дата: 17 октября 2023 в 13:23, Обновлено 17 октября 2023 в 13:24

Культура харчавання ў дашкольнай установе - навука, неабходная ў сучасным жыцці. Паколькі дзеці праводзяць большую частку дня ў дашкольнай групе, то менавіта на выхавальнікаў кладзецца абавязак навучыць дзіця карысна, смачна, прыгожа і, самае галоўнае, акуратна харчавацца.
Урокі этыкету пачынаюцца ўжо ў раннім узросце. Дзіця вучыцца не толькі правільна паводзіць сябе за сталом, але і ўпэўнена карыстацца сталовымі прыборамі, быць ахайным і ветлівым. Перад педагогамі сёння паўстае пытанне, як навучаць дзяцей культуры харчавання, агульнапрынятым у міжнароднай супольнасці правілам паводзін за сталом і нават стварыць умовы, якія садзейнічаюць павышэнню культуры паводзін у сям'і.
Як правіла:
- дзеці не ўмеюць правільна сядзець за сталом падчас прыёму ежы;
- не заўсёды выкарыстоўваюць сурвэтку;
- не ведаюць назвы страў;
- не выконваюць правілы паводзін за сталом;
- не заўсёды выкарыстоўваюць сталовыя прыборы па прызначэнні.
Правілы сервіроўкі стала
У дашкольнай установе дзяцей вучаць харчавацца на класічны еўрапейскі манер. Відэлец у левай руцэ, нож - у правай. Таму сервіруюць сталы.
Відэльцы даюць дзецям пачынаючы з 2-ой малодшай групы (2 паўгоддзе), а нажы - са старэйшай групы.
У залежнасці ад часу прыёму ежы сталы сервіруюцца па-рознаму.
Да сняданку на стол ставяць: сурвэтніцу, хлебніцу, талерку з парцыённым маслам, кубак са сподкам (ручка кубка глядзіць направа), талерку, відэлец кладзецца з левага боку (зубцамі ўверх), нож (лязо нажа глядзіць на талерку) з лыжкай - з правай бакі. Посуд прыбіраюць злева ад якое сядзіць дзіцяці.
Да абеду стол сервіруюць падобнай выявай. На стол ставяць: сурвэтніцу, хлебніцу, кубак са сподкам і чайнай лыжачкай (каб дзіця магло з'есці ягады з узвара), талерку для першай стравы, відэлец кладзецца з левага боку ад талеркі, нож з лыжкай - з правага боку.
Да падвячорак стол сервіруецца, як і на сняданак - з адзіным адрозненнем: не падаецца масла.
Фарміраванне культурна-гігіенічных навыкаў за сталом
Па меры сталення дзіцяці яго навыкі паводзін за сталом удасканальваюцца. Калі зайсці ў групу ясельную і старэйшую, і вы не толькі ўбачыце, але і пачуеце розніцу. Маляняты сядзяць абы як у сілу свайго ўзросту і няўседлівасці, крошкі раскіданыя, спрабуюць балбатаць - не ўсюды, вядома, але гэта тыповая карціна. І ўзяць старэйшую групу: дзеці сядзяць і спакойна ядуць, ніхто не балбоча, не смяецца. Пасля ежы выціраюцца сурвэткай, дзякуюць нянечкі і дапамагаюць дзяжурнаму прыбраць за сабой посуд.
Дзяцей ранняга ўзросту (1-2 гады) вучаць:
мыць рукі перад ежай і выціраць іх насуха ручніком (з дапамогай дарослага);
садзіцца за крэсла;
карыстацца кубкам: трымаць яе такім чынам, каб вадкасць не пралілася, піць не спяшаючыся;
карыстацца лыжкай;
выцірацца сурвэткай пасля ежы;
самастойна ёсць лыжкай густую ежу, ёсць з хлебам;
пасля заканчэння прыёму ежы выходзіць з-за стала і заварушыць крэсла.
Дзяцей першай малодшай групы (2-3 гады) вучаць:
самастойна мыць рукі перад ежай, насуха выціраць іх ручніком;
ахайна есці, трымаючы лыжку ў правай руцэ;
выцірацца сурвэткай пасля ежы;
дзякаваць пасля ежы.
Дзяцей другой малодшай групы (3-4 гады) вучаць:
самастойна і акуратна мыць рукі з дапамогай мыла, насуха выцірацца ручніком, вешаць ручнік на сваё месца;
правільна карыстацца сталовымі прыборамі;
есці акуратна: не крышыць хлеб, перажоўваць ежу з закрытым ротам.
Дзяцей сярэдняй і старэйшай груп (4-5 гадоў, 5-6 гадоў) вучаць:
браць ежу невялікімі порцыямі;
ёсць ціха;
правільна карыстацца сталовымі прыборамі (відэльцам, лыжкай, нажом);
сядзець з прамой спіной;
акуратна складаць посуд пасля ежы;
адносіць за сабой частку посуду.
Дзеці падрыхтоўчай да школы групы (6-7 гадоў) замацоўваюць атрыманыя навыкі культуры паводзін за сталом: не кладуць локці, сядзяць прама, старанна перажоўваюць ежу, правільна карыстаюцца сталовымі прыборамі.

Формы прывіцця культуры харчавання
Формы прывіцця культуры харчавання ў дашкольнай установе разнастайныя. Адной з іх з'яўляецца дзяжурства. Дзяжурным па сталах выдаюць прыбраную форму, якая складаецца з каўпачкоў і фартушкоў. Усё гэтае адзенне захоўваецца ў «Кутку дзяжурнага».
Дзяжурыць дзеці пачынаюць з другой малодшай групы, у канцы навучальнага года. Дзяжурны дапамагае памочніку выхавацеля накрыць стол, за якім сам есць. Дашкольнік расстаўляе сурвэтніцы, кладзе сурвэткі, лыжкі, ставіць хлебніцы.
У сярэдняй групе дзеці замацоўваюць навыкі сервіроўкі стала. У другім паўгоддзі абавязкаў дадаецца: укласці ў сурвэтніцы сурвэткі, прыбраць пасля ежы хлебніцы і сурвэтніцы.
У старэйшай і падрыхтоўчай групах дзяжурныя могуць самастойна сервіраваць стол і прыбірацца пасля прыёму ежы. У абавязкі дзяжурных уваходзіць не толькі расстаноўка хлебніц, сурвэтніц, але і напрыклад, складванне тканкавых сурвэтак. Гэты занятак вельмі спрыяе развіццю дробнай маторыкі рукі.
Як вядома, апетыт шмат у чым залежыць ад таго, наколькі "смачна" выглядае ежа, прыгожа сервіраваны стол. Можна пачытаць і развучыць з дзецьмі вершы:

Мы дежурные сегодня.
Станем быстро помогать,
Аккуратно и красиво
Все столы сервировать.

Что сначала нужно сделать?
Будем руки чисто мыть.
Потом фартуки наденем,
Начнем скатерти стелить.

Мы салфетницы поставим,
А на самый центр стола –
Хлеб душистый, свежий, вкусный.
Хлеб всему ведь «голова».

Вокруг хлебниц хороводом
Блюдца с чашками стоят.
Ручки чашек смотрят вправо,
В блюдцах ложечки лежат.

Мы тарелки всем поставим,
Вилки, ложки и ножи.
Не спеши, как класть подумай,
А потом уж разложи.

От тарелки справа нож,
Ложка рядышком лежит.
Нож от ложки отвернулся,
На тарелочку глядит.

Ну а слева от тарелки
Нужно вилку положить.
Когда станем есть второе,
Будет с вилкой нож дружить.

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.